
JOINT PRESS RELEASE 

03/09/2023 

 

All Manipur Working Journalists Union, AMWJU and Editors Guild Manipur, EGM, strongly deny Editor 

Guild of India’s Motivated Allegation based on Hearsay 

1. The All Manipur Working Journalists Union, AMWJU and Editors Guild Manipur, EGM, 

take strong exception to the half-baked so called fact finding report of the Editors Guild 

of India, EGI, completed in merely four days.The report has many contentions and 

wrong representations which are damaging to the reputation of the journalist 

community in the state, especially Imphal-based news outlets. 

2. The EGI report claims its terms of reference is not investigating the genesis of the 

problem, but they all the same do so in a seemingly motivated manner, but 

unfortunately for the EGI, as expected, it ends up committing many factual errors in the 

process. Below are some of these: 

 

i) The claim Meiteis were the initiators of the riots on May 3.It is surprising how they 

were able to establish this in four days even though there is a Supreme Court 

appointed fact finding committee looking into this same matter and is still not able 

to come out with the entire details yet though it began work on August 7, 2023. 

ii) The EGI also refers to a certain Hill Area Committee Act 1972, but no such Act is in 

existence. The claim that the state government flouted the provisions of this Act to 

declare “reserved forest” or “protected forest” at its whim is false. There are no 

recently declared “reserved forest” or “protected forest”. The last reserved forest 

declared in Manipur was in 1990 according to Manipur Forest Department records. 

iii) It also stated that these declarations were meant to evict Kuki villages, but records 

of eviction by the government available with the Manipur Forest Department show 

otherwise. From October 2015 to April 2023, houses evicted from “reserved forest” 

and “protected forest” show there were 59 Kuki houses, 143 Meitei houses, 137 

Meitei Pangal (Muslim) houses, 38 Naga houses, and 36 Nepali houses, totalling 413 

houses. The EGI fact finding team did not even bother to confirm these data from 

the relevant authorities and instead apparently chose to depend on hearsay. 

iv) The EGI report also claims that the state government has withdrawn from the 

tripartite Suspension of Operations agreement with the Kukis. Although the Chief 

Minister, N Biren did very brashly declared this abrogation with reference to 2 of the 

25 Kuki militant organisations in the SoO group at a cabinet meeting on March 10, 

2023, on the claim these two were foreign organisations, this decision was never 

pursued therefore SoO agreement with all 25 groups are still intact. The EGI again 

did not bother to crosscheck this before making its allegation. 



v) In reference to the outrageous video of Kuki women being paraded naked, it seems 

the EGI did not even confirm whether there were two or three women for the  

EGI report says two in some references and three in some other in the same breath. 

It also says the younger woman was raped on video. The 26-second video shows 

only two women, and there was no rape was shown in the video, though groping 

was seen. Parading and groping were bad enough and need to be condemned, but 

the EGI chose to dramatize the tragic episode more than what was actually in the 

video to suit its motivated and skewed narrative. 

vi) Again, in photo of a burning building, the caption in the EGI report identifies it is a 

Kuki house burning, but this is the Forest Office at Maultam at Churachandpur, 

torched by a Kuki mob on May 3, right in the middle of the ATSUM peace rally at 

about 12.15pm. 

vii) The EGI report also claims that on the night of May 3 there was total destruction of 

Kuki-Zo churches, houses and other properties in Meitei dominated areas. This is 

false. On May 3, riots in Imphal were very limited. It was in the next few days that 

riots intensified and spread. While there were indeed wide destructions of Kuki-Zo 

churches and properties in these riots, there are a great number of Kuki houses still 

standing in Imphal, and there were even 24 Kuki residents still living in New 

Lambulane, Imphal, till September 1, 2023, when the Assam Rifles decided to 

evacuate them in the wake of another wave of heightened tensions following gun 

battles in the foothills which began on August 29, 2023, in the border area of 

Churachandpur and Bishnupur. Their properties are however still standing and 

intact. 

viii) EGI report also says Meira Paibis (local Meitei women) were without remorse after 

the viral video became public, or in other cases of mob atrocities. This broad brush is 

again not true and very unfair. Though there may have been some who had shown 

cruelty, it cannot be generalised. It has to be noted these local women were also the 

ones who rescued the two women paraded naked, clothed them and escorted them 

to a nearby security post. 

ix) EGI’s claims that Thadou Kuki, Paite and Hmar news bulletins of the AIR were 

cancelled from May 3. This is not true. According to AIR Imphal records, while Paite 

and Hmar were dropped during May 4, 5, 6, 7 and 8, because of non-availability of 

internet access, Thadou Kuki bulletin continued unhindered. During May 9 and 10 

these missing languages bulletins were read via telephone, but from May 11 

onwards, all these language bulletins were on air as per schedule. 

x) The cover photograph of the EGI report itself also seems to be done with the intent 

to colours the readers’ vision. It shows the Wall of Remembrance in Churachandpur, 

which has no direct relations with the present crisis. The intent seems to be to 

shows the Kuki-Zo communities as endemically victimised. 



xi) The EGI also is too ready to quote verbatim allegation against Imphal based media 

by many interested parties, but fails to balance these charges with defences by the 

AMWJU and EGM. 

xii) It also claims most of the newspapers and news channels in the Imphal valley took 

dictations from the Chief Minister, N. Biren Singh’s office. This damaging charge is 

however not substantiated, and the AMWJU and EGM would like the EGI to prove 

this charge. 

xiii) Again, the EGI report has no reflection at all of all the material supplied to them 

during 2-hour meeting with the AMWJU, EGM and MHJU representatives at the 

Manipur Press Club in Imphal. 

xiv) The EGI report for instance is silent on the attack on reporters by Kuki villagers after 

they were invited by an Indian Army commander at Henjang village near the 57 

Mountain Division headquarters at Leimakhong although they were briefed of this 

unfortunate incident in the same meeting. 

xv) There are many more similar incidents of violence and threats faced by the Manipur 

journalists but the EGI team ignored them all in their report. 

xvi) The AMWJU and EGM do acknowledge there were shortcomings in its reportage of 

the events in the state, but these were because of unavoidable constraints, such lack 

of contact on account of the internet ban as well as the hard division of territories 

accessible to reporters belonging to the communities in conflict. AMWJU and EGM 

also acknowledge there were silences maintained by the Imphal based media on 

certain incidents too, but these were also self-censorships to avoid escalation of 

dangerous emotions among the warring parties. Journalists on the other side of the 

current divide too would be facing the same constraints and compulsions, but the 

EGi does not seem to think so. 

xvii) Keeping in view these grave misrepresentations of the Imphal based journalists 

community, the EGI is requested to issue a clarification, or else face legal damage 

suit from the AMWJU and EGM. 

 

 

 

President                   President  
AMWJU        EGM 

 

 

 


